Annonce

Ja tak, jeg vil gerne modtage Hjemmets e-mail nyhedsbrev med artikler, markedsføring mm. fra Hjemmet og Hjemmets partnere. Læs mere om nyhedsbrevet, partnerne og deres produkter her.

Bliv abonnent på Hjemmet

Køb denne skønne Boheme-plaid fra Arctic i 100% ren norsk uld. 

Køb allerede i dag »

Annonce

Brevkassen: Skriv til Vibeke

Har du knas i parforholdet? Problemer med din eks, dine (sted)børn, kollegaer eller andre omkring dig? Står du i det hele taget et sted i dit liv, hvor du ikke helt ved, hvad vej du skal vælge? Så skriv til Vibeke og få et klogt og meget kontant bud på, hvordan du kommer videre.

 

Du kan skrive til Vibeke her: brevkassen@hjemmet.dk

Annonce
Annonce

7 sunde råd: Lev godt med diabetes

Ha' det godt
Over 300.000 danskere lider af diabetes, men selv om du er én af dem, kan du sagtens leve et godt og sundt liv. Indfør f.eks. en kødfri dag om ugen, drik urtete og spis bittert bladgrønt.

SPIS bitre urter og grøntsager, da det stimulerer milt, lever, galdeblære og bugspytkirtel. Alle grønne blade – især de mørkegrønne – har lidt af den bitre smag, så forsøg at spise bladgrønt hver dag, f.eks. mælkebøtteblade, rucola eller skvalderkål. Du kan også bruge brændenælder, grønkål, rosenkål og spinat i supper eller sammenkogte retter.

 

ˆINDFØR en ugentlig aftenfaste, hvor du skifter den tunge aftensmad ud med en kop urtete, bouillon eller tomatsuppe – uden fløde, nudler og brød. Aftenfasten kan hjælpe med at normalisere blodsukkeret og give fordøjelsen en velfortjent pause.

 

ˆPRØV også en månedlig fastedag, hvis du er overvægtig. Her må du gerne spise grøntsagssuppe til morgenmad og til frokost. Om aftenen må du f.eks. få gulerødder og selleri bagt i ovnen med lidt kokosolie og urtesalt. Slanke diabetikere bør dog ikke faste, og alle bør undgå stringent faste, f.eks. vandfaste eller faste flere dage i træk, da det kan føre til ubalancer, som kan være svære at rette op igen.

Annonce


DRIK urtete lavet af bukkehornsfrø, da det kan være gavnligt for blodsukkeret. Du kan købe det i helsekosten. Kom 1 spsk. bukkehornsfrø i 1 liter vand og kog det i 10 minutter, si det og hæld det på termokande og drik det i løbet af dagen.
ˆ
BLIV vegetar en dag om ugen. I stedet for kød kan du spise bønner, ærter, linser, mandler, nødder, kerner, frø og grøntsager.

 

ˆDYRK motion hver dag i mindst en halv time.

 

ˆHUSK, at du først og fremmest bør følge Sundhedsstyrelsens vejledning. Du kan via deres hjemmeside læse og printe deres publikation, som er god at have ved hånden. Rådene her er gode at supplere med.

Tekst: Helseekspert Charlotte Bech
Foto: Alamy
Publiceret: 23-10-2014